Lagae: "Enkel dan kan Club Brugge nog groeien"
Club Brugge wist vorig seizoen, na jaren proberen, opnieuw de titel te pakken in de Jupiler Pro League. Uiteraard hopen Michel Preud'homme en de zijnen om ook dit jaar de felbegeerde prijs mee naar huis te nemen. Club Brugge is in volle groei, maar Wim Lagae, sportmaketeer bij KU Leuven, doet een opvallende onthulling in Sport/Voetbalmagazine.
"De tandem Bart Verhaeghe en Vincent Mannaert investeerde de voorbije jaren stevig in de commerciële cel. Ze optimaliseerden zowel de partnerships met de sponsors als de inkomsten uit ticketing, abonnementen en businessseats. Club Brugge is een sterk Vlaams merk gebleven", begint hij zijn verhaal. Toch is er ook een 'maar' aan het verhaal. "Verdere commerciële groei realiseren kan echter alleen in een nieuw stadion én op voorwaarde dat de club zich voor de bouw ervan financieel niet te zwaar pijn doet", gaat Lagae verder.
"De hamvraag is dus wat de status van het nieuwe stadionproject aan de Blankenbergse Steenweg is. Is de financiering ervan rond? En zo ja, wanneer wordt eindelijk de eerste steen gelegd? Binnen het huidige Jan Breydel zal het al een succes zijn als Club commercieel op niveau kan blijven. Daarvoor moet het sportief aan de top blijven in België. Richting 2020 betekent dit nog minstens één keer de landstitel pakken en na de huidige campagne nog minstens één keer deelnemen aan de Champions League."
"Daarnaast hangt Club ook af van hoe de economische strijd om Vlaanderen evolueert. Er blijft de concurrentie van AA Gent, dat dé groei van de jongste vijf jaar realiseerde en verder kan profiteren van de commerciële mogelijkheden van de Ghelamco Arena."